Silver Rocket

Focení na koncertech - pohled zevnitř

Venca 4. 3. 2014

Tak jo. Nechci moc zdržovat, ty inkvizice čet každej. Je to vtipný, je to pravda, ale podle aktuální situace na koncertech to málokdo pochopil. S klesající cenou náčiní pro vizualizaci obrazu se to bude spíš zhoršovat. Proč ale na koncertech už nikdo nekouří, nicméně paměťové karty se dál plní nadzvukovou rychlostí?

UMĚLEC JE BŮH

Základem je samozřejmě tupost lidí, kteří si myslí, že jsou snad neviditelní nebo co. A dochází tak k paradoxům, které jsou dostatečně popsané v té druhé inkvizici (když tak TADY). Větší koncert = víc fotografů a přední „brázda smrti“. Kdo tohle vymyslel? Těžko soudit jestli to náhodou není ještě debilnější právě v prostoru, kde není pódium (Sedmička) a tím pádem jaksi není kam před fotografy utéct. Smrtelnou kombinací už potom je, když hraje kapela, u které nehrozí, že by mohlo dojít k poškození fotografické techniky. Dívat se potom na Planety a zároveň nesledovat tři postavy klečící před Orlem u odposlechu ve fotografické extázi dost dobře nejde.


Orel live at Glastonbury

Fotky pak (nečekaně) nikdo nikdy neuvidí (k tomu se ještě dostanu), a když už náhodou, tak je u toho komentář „nejhorší post rocková kapela, co jsem viděl“. (ale CELEJ koncert jsem FOTIL)

Umělec už na koncertě není ani kvůli sobě a dělání jakýchsi kronik. Buď je to test právě fototechniky (táhni s tím jinam), masochismus anebo je prostě...

PŘÍLIŠ MNOHO FOTOGRAFIE 

...Tak se jmenuje esej Martina Parra, což je takovej, hehe, fotograf. K přečtení je to TADY a s tím související další věc potom ZDE. Abych to nějak vypíchl, všímá si z pozice fotografa např. toho, že dneska už fotky nikdo nechce vidět. "... It is funny that often no-one ever asks how they can access the photos. The ritual is complete; they have been recognised as officially having a good time."

Focení na koncertech je asi taky pro někoho rituál, „něco“ se tam totiž děje. Jestli je dění hodné toho abych svým záznamem situace sral všechny okolo zůstává otázkou. Další zarážející věcí je potom ta statistika: "...Every month something like 6 billion photos are loaded onto Facebook. If you glance through some of these, the majority fit into the same pattern. Last New Year’s Eve, 750 million photos were posted in one night alone. Why do we need all these photos?"

Což snad mluví samo za sebe. I když ale fotek pořád přibývá, z vlastní zkušenosti mám pocit, že jich je tak nějak „méně“. Cesta většiny fotografií je velmi krátká a končí ve složce v PC, ze kterých jen občas prosákne pár rozmazaných antifotek na už tak zahlcené sociální sítě. Nebo nějaký řekni-ne servery... Nebo mít aspoň ten Facebook, no. Už si ani nepamatuju, že by někdo dal fotky tak nějak obyčejně třeba tady do fóra. Nějakej ten „osobní“ kontakt, že.

Blbý taky je, když se postmoderní principy (všechno je možný) aplikují na volbu žánru a na fotkách potom můžeme vidět deset detailů obličeje interpreta – díváme se potom na v podstatě improvizované portéty za (většinou) špatného světla. Fotograf nám tak zprostředkovává jinou realitu, než jakou vidí oko. Fakt to tak dělaj! Hodně lidí vidí zrovna v tomhle stylu focení poselství fotografie. Podle me je to ale pěkná pičovina. Já chci vidět celou kapelu.

CO S TÍM?

Jako člověk, co má foťák, který si občas (no, vlastně ho mám sebou vždycky) beru na koncerty, jsem tak od jisté doby postaven před problém, jak udělat fotku a neztrapnit se při tom. Tedy neprokázat svou příslušnost ke kastě fotografů. Jako inspirační zdroj bych chtěl zmínit třeba Glena Friedmana. To je ten chlápek, co udělal tu knížku o Fugazi (Keep your eyes open). Tak nějak byl u celýho toho harkoru a jeho fotky z koncertů se staly tak nějak klasikou. Fotil snad úplně všechny (Bad Brains, Black Flag, Beastie Boys, Run DMC atd.).

No, zmiňuju to proto, že aspoň podle TOHOHLE rozhovoru nepoužívá už od roku 91 blesk! "The flash would bring so much attention and really distort the whole show. I don’t want to be part of the whole show, I’m just a person there, and when a flash goes off it’s bringing attention to that exact moment I’m capturing, which I’m happy to capture, but I don’t need to be awkward and have a flash and getting it in the way of everyone else."

Glen taky nemá štěstí na publikum: "...how awkward it was and disgusting it was that there were so many fucking photographers there, sticking their cameras up in the air, not even looking through the lens trying to get a photo. It was kind of an unfortunate circumstance. I’m sure none of them got anything..."

...ale to už jsme zase u tý soudnosti.

Další problém (taky to tam zmiňuje) je pak v tom, že fotografové paradoxně (moje nový oblíbený slovo) kazí fotky z koncertů.


Najdi, kdo se baví nejvíc

A to je tak nějak všechno, co mě k tématu napadá. Díky za pozornost a příště si povíme něco o videu!

Venca